Manager Franchise & Medewerkersparticipaties | Open Posities | Vacatures | Interim Management & Search Management | Schaekel & Partners
Deze positie is inmiddels vervuld.

Operationeel Manager Uitvaartzorg NL

Over Monuta

Monuta is een van de grootste spelers in de uitvaartbranche. Binnen Monuta zijn zo’n 700 medewerkers, franchisenemers en samenwerkingspartners werkzaam. Zij zijn actief vanuit de meer dan 80 vestigingen verspreid over het land (uitvaartcentra, crematoria, begraafplaatsen en kantoren) en het hoofdkantoor in Apeldoorn, waar alle stafafdelingen vertegenwoordigd zijn. Ook in Duitsland is Monuta inmiddels 10 jaar succesvol actief op de groeiende uitvaartverzekeringsmarkt vanuit het hoofdkantoor in Düsseldorf.

Monuta bevindt zich in een dynamische uitvaartmarkt waarin zij de komende jaren wil groeien en zich verder wil onderscheiden. Om dit te bereiken, is een groot veranderprogramma opgezet. Het doel? Het realiseren van een efficiëntere, effectievere en wendbare organisatie door het implementeren van nieuwe manieren van werken. Maar ook het opzetten van toekomstbestendige businessmodellen om verdere innovatie in gang te zetten. De opstartfase is voorbij, de komende 2 jaar wordt het programma verder geïmplementeerd.

Het bedrijfsonderdeel Uitvaartzorg heeft een prominente rol binnen de organisatie en wil de komende jaren verder groeien. Om belangrijke doelstellingen en ambitieuze jaarplannen te realiseren, zoekt zij een landelijk Operationeel Manager Uitvaartzorg (hierna: Operationeel Manager).

Wat verwacht Monuta van de Operationeel Manager Uitvaartzorg?

De Operationeel Manager is verantwoordelijk voor het realiseren van de bedrijfsdoelstellingen, voor een optimale klantbeleving (9+), het overtreffen van klantverwachtingen en een hoge klanttevredenheid in combinatie met een optimale bezettingsgraad van de panden en de optimale inzet van mensen en middelen. Hij geeft op zakelijke, verbindende en resultaatgerichte wijze leiding aan het team en implementeert nieuwe werkwijzen. Legt de verbinding tussen het team en de ondersteunde afdelingen van het hoofdkantoor.

De Operationeel Manager geeft direct leiding aan de managers in de regio en aan de manager Begraafplaatsen en Crematoria (B&C). Het totale team heeft een omvang van ruim 200 medewerkers. Denk daarbij aan (Senior) Uitvaartcoördinatoren en Medewerkers Hospitality. Zij zorgen voor en achter de schermen voor goede coördinatie, planning, inrichting van ruimten en ontvangst van gasten voor de plechtigheden. Van horecawerkzaamheden tot de uitvaart begeleiden met geluid- en videotechniek om de steun te zijn voor de nabestaanden tijdens het afscheid.

In de kern kent deze rol vier elementen:

  1. Directe aansturing van het team. Dit betreft de managementcomponent pur sang. Zorgdragen dat de teamleden goed functioneren en tot ontplooiing komen in hun rol. De manager geeft situationeel en coachend leiding, stuurt op KPI’s.
  2. Procesoptimalisatie. De Operationeel Manager is opdrachtgever van en actief deelnemer aan meerdere landelijke projectgroepen waarbij procesverbeteringen centraal staan.
  3. Kwaliteit dienstverlening. De Operationeel Manager bezoekt regelmatig de diverse locaties met als doel de kwaliteit van dienstverlening te toetsen en daar waar nodig verder te verbeteren.
  4. Lid van het MT Uitvaartzorg. Niet alleen worden de belangen van het team behartigt, maar juist ook op het bovenliggende proces wordt sturing, inspiratie en visie verwacht, met als doel de verdere ontwikkeling van de Uitvaartgroep.

Leidend is de missie van Monuta: voor iedereen een afscheid met een goed gevoel. Het besef dat er maar één kans is om een afscheid goed te laten verlopen, staat op de eerste plaats, alle operationele uitdagingen die daaruit voortkomen in deze 24/7 branche, horen daarbij.

Wat is de plaats in de organisatie?

De Operationeel Manager rapporteert aan de directeur Uitvaartzorg, heeft 6 direct reports en is lid van het MT Uitvaartzorg.

Welke functie-eisen zijn van belang?

De Operationeel Manager heeft:

  • Een afgeronde WO opleiding bij voorkeur richting Bedrijfskunde of Facilitair Management.
  • Een track record in Operational Excellence. Meer dan voldoende ervaring met gebruik van IT daarbij.
  • Minimaal 5 jaar leidinggevende ervaring in een complexe omgeving.
  • Aantoonbare ervaring in commerciële dienstverlening (hospitality sector) en met decentraal leidinggeven.
  • Affiniteit met uitvaartzorg.
  • Flexibiliteit m.b.t reizen: enerzijds om vanuit het hoofdkantoor in Apeldoorn te opereren en anderzijds in het land werkzaam te zijn.

Daarnaast is persoonlijkheid bepalend voor het succes in deze functie.
De Operationeel Manager:

  • Heeft een ondernemende geest die zich niet voor één gat laat vangen, die kansen ziet en benut en daarin een zakelijke afweging maakt.
  • Heeft het in zijn DNA om processen te doorgronden en effectiever te maken.
  • Analyseert en doorgrondt problemen en plaatst deze met zijn helicopterview in een breder kader.
  • Start zaken, maar rust niet voor deze succesvol voltooid zijn. Met oog voor kwaliteit en zorgvuldigheid vanwege het bijzondere werk.
  • Is resultaatgericht en voelt zich medeverantwoordelijk voor het resultaat van Monuta.
  • Is een echte teamspeler en ziet het als een doel om gezamenlijke ambities te verwezenlijken.
  • Is energiek, flexibel, laat zich niet uit het veld slaan.
  • Laat zijn ego thuis.
  • Schakelt gemakkelijk op verschillende niveaus.
  • Herkent zich in de kernwaarden van Monuta: daadkrachtig, oprecht en empathisch. Vertaald in kerncompetenties: resultaatgericht, verantwoordelijkheidsgevoel en klantgericht.

Wat maakt deze positie aantrekkelijk?

Cultuur van de organisatie. De medewerkers van Monuta zijn zeer betrokken bij de doelstelling van de organisatie. Niet alleen omdat deze is ontstaan vanuit een belangrijke maatschappelijke invulling, maar juist ook omdat de cultuur van de organisatie hiertoe aanleiding geeft: kleinschalig, professioneel en veel ruimte voor eigen initiatief. Dit is een wezenlijk aspect van de functie. Samen met het team kan een grote bijdrage worden geleverd op de bedrijfsvoering en de toekomst van Monuta als afscheidsspecialist.

Ondernemerschap. Binnen Monuta is een groot veranderprogramma opgezet om een efficiëntere, effectievere en wendbare organisatie te realiseren door het implementeren van nieuwe manieren van werken. De opstartfase is voorbij, de komende 2 jaar wordt het programma verder geïmplementeerd. Uitvaartzorg Nederland heeft een prominente rol binnen de organisatie en wil de komende jaren verder groeien. Voor de Operationeel Manager ligt hier een schitterende opdracht om belangrijke doelstellingen en ambitieuze jaarplannen te realiseren.

Locatie. Het hoofdkantoor van Monuta ligt vlakbij de snelweg (A1) in Apeldoorn en is uitstekend bereikbaar vanuit het midden en oosten van het land.

Arbeidsvoorwaarden

Hoewel Monuta vooral bekend is als een menselijke uitvaartonderneming en -verzekeraar, is zij natuurlijk ook werkgever. Als werkgever heeft zij haar mensen veel te bieden. Zo zijn er prima arbeidsvoorwaarden inclusief een moderne pensioenregeling, stimuleert zij opleiding en groei en vindt ze een goede werksfeer belangrijk. Een goede werksfeer betekent werken in een professionele, dynamische omgeving waarin iedereen zichzelf kan zijn, gerespecteerd wordt en interesse in elkaar heeft. Een bijzondere werkgever waarbij medewerkers ongeacht de functie, ieder op zijn manier bijdraagt aan een bijzonder afscheid.

Het salaris voor deze positie ligt tussen € 5.740,- en € 8.591,- per maand. Monuta biedt een vaste eindejaarsuitkering ter hoogte van een dertiende maand en een moderne pensioenregeling. Evenals een smartphone, laptop en leaseauto. Daarnaast zijn er volop studie- en ontwikkelmogelijkheden.

Voor deze positie geldt een jaarcontract met de intentie tot een vast dienstverband.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
E-mail