Over ONVZ
ONVZ is een landelijk opererende zorgverzekeraar, zonder winstoogmerk. Zij zorgt voor haar klanten door hen te helpen en te inspireren bij een goed en gezond leven. In gezondheid en bij ziekte. Dat doet zij met veel enthousiasme en met kennis van zaken. ONVZ volgt permanent de ontwikkelingen in de gezondheidszorg. Zij speelt hier proactief en vanuit een eigen, unieke positie op in. ONVZ wordt door haar klanten al jaren gezien als een van de beste zorgverzekeraars. Toch is zij continue bezig haar dienstverlening te verbeteren. Denken in mogelijkheden en kansen, kijken naar wat wél kan in plaats van naar wat niét kan. Vanuit haar kracht als zorgverzekeraar stimuleert zij preventieve maatregelen. Samen met deskundige verzekeringsadviseurs levert zij topkwaliteit voor zowel individuen als organisaties. ONVZ telt circa 420.000 verzekerden (middelgrote verzekeraar) en circa 390 medewerkers en is gevestigd in Houten.
Lees hier meer over ONVZ en haar structuur.
Bij ONVZ is de vacature van Communicatiestrateeg vacant. Dit is een nieuwe positie in de organisatie.
Afdeling
In de functie van communicatiestrateeg maak je deel uit van een klein corporate team dat onder leiding van de bestuurssecretaris is gepositioneerd onder de voorzitter van de Raad van Bestuur. Dit team draagt als onderdeel van het Bestuursbureau van ONVZ bij aan het tot stand brengen van een scherp profiel dat ONVZ een onderscheidende positie verschaft bij haar medewerkers, klanten en overige stakeholders. Het team, bestaande uit een woordvoerder, een communicatieadviseur, een bestuursadviseur, een bestuurssecretaris en de communicatiestrateeg, draagt zorg dat dit profiel intern bekend is en medewerkers hiernaar handelen. Dit door ontwikkeling van communicatiebeleid en -strategie en de inzet van in- en externe merkpositionering, woordvoering, stakeholdermanagement, interne communicatie en strategische partnerships.
Functie
Als communicatiestrateeg draag je op basis van de missie, visie en concernstrategie van ONVZ bij aan het behoud en het versterken van de identiteit en reputatie van ONVZ en aan haar corporate profilering. Ook ben je verantwoordelijk voor het opstellen, implementeren en regisseren van het strategisch communicatie- en merkbeleid. Je bent een belangrijke sparringpartner en strategisch adviseur voor de Raad van Bestuur, clustermanagers en (programma)management op het gebied van (corporate) communicatie en merkmanagement. Daarnaast initieer je complexe strategische communicatieprojecten en stuur je deze aan.
In deze functie:
- volg je actief ontwikkelingen zowel binnen als buiten ONVZ en vertaal je deze proactief en overtuigend naar een impactvolle corporate communicatie- en merkstrategie.
- draag je samen met de woordvoerder, de communicatieadviseur en de bestuurssecretaris bij aan het behoud en het versterken van de identiteit en reputatie van ONVZ.
- draag je bij aan de ontwikkeling en implementatie van de meerjarige communicatiestrategie en merkbeleid gericht op de gewenste reputatie van ONVZ.
- vertaal je de (externe) impact van de concernstrategie door naar externe communicatiestrategieën en merkcampagnes in afstemming met de afdeling Customer Experience Management.
- voer je de regie over de communicatie met betrekking tot onder meer jaarcijfers en maatschappelijk jaarverslag, premiebekendmaking, zorginkoopbeleid, stakeholdercommunicatie rondom producten en dienstverlening. Samen met de woordvoerder bepaal je en stel je de communicatiestrategie, kernboodschap & statements vast.
- stel je de interne communicatiestrategie op om medewerker engagement te vergroten en draag je bij aan het versterken van lijn- en verandercommunicatie en aan de professionalisering van de interne communicatiestructuur.
- werk je samen met de communicatieadviseur, de woordvoerder, met team Content & Creatie en met Webcare via de ONVZ Newsroom.
- ben je inzetbaar voor communicatietrajecten met externe partijen, bijvoorbeeld Zorgverzekeraars Nederland of het Ministerie van VWS.
Welke functie-eisen zijn van belang?
ONVZ is op zoek naar een bevlogen communicatiestrateeg met passie voor merk en communicatie. Een communicatiestrateeg die feilloos weet te schakelen tussen merk- en communicatiestrategie en de executie daarvan in de in- en externe communicatie en campagnes voor ONVZ. Je bent in staat om het strategisch merk- en communicatiebeleid op te stellen, te implementeren en te regisseren en kunt een belangrijke bijdrage leveren aan de corporate profilering (in- en extern) en het reputatiemanagement van ONVZ vanuit de purpose en visie van ONVZ. Daarnaast draag je bij aan het versterken van het publieke vertrouwen (in merk en organisatie) en de betrokkenheid en bevlogenheid bij medewerkers en management. Zodoende ben je betrokken bij beleids- en veranderingsprocessen.
Verder heb je:
- Een afgeronde WO opleiding en WO werk- en denkniveau op het gebied van communicatie- en merkmanagement.
- Minimaal 8 jaar ervaring binnen het vakgebied corporate communicatie en merkmanagement.
- Minimaal 5 jaar ervaring in een complexe bestuurlijke omgeving.
- Ervaring met stakeholdermanagement.
- Affiniteit met reputatie- en issuemanagement.
- Ervaring en affiniteit met woordvoerderschap.
- Affiniteit met het complexe zorgveld is een pre.
- Een relevant netwerk binnen het communicatie vak.
Daarnaast:
- Ben je communicatief sterk, toegankelijk en sociaal vaardig. Je kunt op alle niveaus binnen de organisatie effectief communiceren.
- Ben je van nature een verbinder zowel binnen als buiten de organisatie, sterk in stakeholdermanagement.
- Ben je een ‘pragmatische strateeg’. Deze positie vergt visie en lange termijn denken. Daarnaast is er een praktische, pragmatische kant verbonden aan de rol: het concretiseren ervan (in samenwerking met de collega’s).
- Ben je analytisch sterk.
- Ben je proactief, initiatiefrijk en enthousiast.
- Kun je omgaan met een ruime mate van vrijheid als ‘spin in het web’. Je neemt verantwoordelijkheid.
- Stel je je eigen ego niet centraal, maar denkt vanuit de ander. Je hebt meer dan voldoende zelfkennis.
ONVZ hecht belang aan de waarden: vrijheid, gemak, persoonlijk, kwaliteit en betrouwbaar.
Wat maakt deze positie aantrekkelijk?
Maatschappelijke relevantie: ONVZ is actief in de betekenisvolle branche van zorg en gezondheid en handelt zonder winstoogmerk. Zij wil een belangrijke plek in het leven van haar verzekerden innemen waar het gaat om preventie, hulp en inspiratie bij een goed en gezond leven. Dit doen de medewerkers met plezier en kennis van zaken. Er wordt gehandeld vanuit intrinsieke motivatie.
Grote ambitie: Bij ONVZ heerst grote betrokkenheid om met elkaar iets neer te zetten, de beste te zijn en te blijven. Samenwerken, het samen doen en van elkaar leren zijn key. ONVZ is continue scherp en alert op ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn om haar dienstverlening nog verder te verbeteren. Bijzonder is dat deze ambitie steeds de grote drijvende kracht is. Niet berusten in de beste te zijn, maar met drive en passie strijden om beter te worden.
Klein maar fijn: ONVZ is een middelgrote zorgverzekeraar, die zich onderscheidt op gebied van kwaliteit en focus/doelgroep. De mate van professionaliteit is hoog, zonder dat de kadering van de functie volledig is uitgekristalliseerd. Wendbaarheid en flexibiliteit gaan hand in hand met gedegenheid en kwaliteit.
Work life balance: werken bij ONVZ betekent actief zijn in een organisatie die de lat hoog legt, maar ook veel ruimte geeft aan ontwikkeling en ontplooiing. Juist ook buiten het eigen werkveld en de eigen organisatie.
Wat biedt ONVZ?
ONVZ biedt een dynamische werkomgeving waarin geen dag hetzelfde is en waarin je je bezig houdt met maatschappelijk relevante thema’s. ONVZ kent een informele cultuur en korte lijnen. Dat maakt het mogelijk om snel te schakelen en in korte tijd veel te bereiken. Hierbij wil ONVZ dé kwalitatieve zorgverzekeraar blijven voor haar verzekerden met maximale vrije keuze. Binnen ONVZ bepaal je in grote mate je eigen succes en krijg je alle ruimte om je te ontwikkelen en je talenten te benutten. Daarnaast vinden wij een goede balans tussen werk en privé van groot belang.
De arbeidsvoorwaarden bij ONVZ zijn marktconform. Naast een salaris dat past bij de zwaarte van de functie, kun je rekenen op secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een 13e maand, een ruime studiekostenregeling en een goede pensioenvoorziening.
Op deze pagina vind je meer informatie over de arbeidsvoorwaarden.
Inschaling
Salaris bedraagt maximaal € 6.299,- op basis van een 38-urige werkweek.
Op deze functie is het screeningsbeleid van ONVZ van toepassing. Een ontwikkelassessment maakt onderdeel uit van het selectieproces.
Sollicitatie en procedure
Wanneer deze functie je aanspreekt en je meent aan de gestelde kwalificaties te voldoen, dan zien wij je reactie graag tegemoet. Je kunt direct solliciteren via dit formulier. Vermeld in het veld Opmerkingen ‘ONVZ Communicatiestrateeg’.
- Op basis van een CV selectie nodigen wij (Schaekel & Partners) kandidaten uit voor een oriënterend gesprek.
- De meest passende kandidaten worden voorgedragen aan ONVZ. ONVZ kiest met welke kandidaten zij selectiegesprekken wil voeren. Deze selectiegesprekken vinden plaats in september 2021.
Meer informatie?
Voor meer inhoudelijke informatie over deze functie kun je contact opnemen met
Marleijn de Groot of Piet Hein de Sonnaville van Schaekel & Partners.
De contactgegevens zijn:
marleijndegroot@schaekel.nl of pietheindesonnaville@schaekel.nl