Manager Franchise & Medewerkersparticipaties | Open Posities | Vacatures | Interim Management & Search Management | Schaekel & Partners
Voor Monuta zijn wij op zoek naar een

Facilitair Manager Uitvaart, regio Midden-NL

Over Monuta

Bij het lezen van de naam Monuta, denk je waarschijnlijk aan uitvaartzorg en uitvaartverzekeringen. En dat klopt, dat is wat Monuta doet: samen met de nabestaanden vormgeven aan een bijzonder afscheid dat past bij de overledene. Monuta kan daarbij rekenen op haar 700 medewerkers, franchisenemers en samenwerkingspartners. Zij zijn actief vanuit de meer dan 80 vestigingen verspreid over het land (uitvaartcentra, crematoria, begraafplaatsen en kantoren) en vanuit het hoofdkantoor in Apeldoorn, waar alle stafafdelingen vertegenwoordigd zijn.

Monuta bevindt zich in een dynamische uitvaartmarkt waarin zij de komende jaren wil groeien en zich verder wil onderscheiden. Om dit te bereiken, is een groot veranderprogramma opgezet. Het doel? Het realiseren van een efficiëntere, effectievere en wendbare organisatie door het implementeren van nieuwe manieren van werken. Maar ook het opzetten van toekomstbestendige businessmodellen om verdere innovatie in gang te zetten. Het programma wordt de komende jaren verder geïmplementeerd.

Het bedrijfsonderdeel Uitvaartzorg heeft een prominente rol binnen Monuta en wil de komende jaren verder groeien. Binnen Uitvaartzorg is de functie vacant van Facilitair Manager Uitvaart regio Midden.

Over de Uitvaartorganisatie

Het operationele deel van de Uitvaartorganisatie van Monuta is verdeeld in 4 regio’s. Iedere regio wordt aangestuurd door een Facilitair Manager en door een Commercieel Manager. Zij werken zeer nauw samen en zijn ook samen P&L verantwoordelijk voor betreffende regio.

Daarnaast kent iedere regio een regiebureau (backoffice) en een facilitair team (medewerkers uitvaart). Beide zijn ondersteunend aan de uitvaartverzorgers en ieder staat vanuit zijn rol in contact met de nabestaanden.

De regio Midden loopt van Zeist, Apeldoorn, Zutphen, Doetinchem tot Winterswijk.

Wat verwacht Monuta van de Facilitair Manager Uitvaart (FMU)?

In de functie van FMU ben je verantwoordelijk voor een optimale klantbeleving, het overtreffen van klantverwachtingen en een hoge klanttevredenheid in combinatie met een optimale bezettingsgraad van de panden en de optimale inzet van mensen en middelen. Door middel van het stroomlijnen van de (administratieve) processen zorg je voor een voor een optimaal rendement / gezonde bedrijfsvoering. Je geeft op zakelijke en resultaatgerichte wijze leiding aan het regioteam en implementeert nieuwe werkwijzen. Door een uitstekende hospitality binnen de panden lever je een bijdrage aan het overtreffen van de klantverwachting en de realisatie van 9+ momenten voor de klant.

De FMU heeft 3 direct reports: de coördinator van het regiebureau en twee facilitaire teamleiders. Het totale regioteam heeft een omvang van ruim 35 medewerkers. Denk daarbij medewerkers regiebureau, uitvaartcoördinatoren, medewerkers uitvaart en medewerkers hospitality. Zij zorgen voor en achter de schermen voor goede coördinatie, planning, inrichting van ruimten en ontvangst van gasten voor de plechtigheden. Van horecawerkzaamheden tot de uitvaart begeleiden met geluid- en videotechniek om de steun te zijn voor de nabestaanden tijdens het afscheid. De FMU draagt ook zorg voor het onderhoud aan de panden en inzet van bijv. schoonmaak en hoveniers.

In de kern kent deze rol drie elementen:

  1. Directe aansturing van het team in de regio Midden. Dit betreft de managementcomponent. Zorgdragen dat de teamleden goed functioneren en tot ontplooiing komen in hun rol. De manager geeft situationeel en coachend leiding.
  2. Procesoptimalisatie. De FMU is procesmatig sterk, heeft een track record in operational excellence en weet medewerkers hierin mee te krijgen.
  3. Kwaliteit dienstverlening. De FMU is actief in de regio bezoekt regelmatig de diverse locaties, ook met als doel de kwaliteit van dienstverlening te toetsen en daar waar nodig verder te verbeteren.

Leidend is de missie van Monuta: voor iedereen een afscheid met een goed gevoel. Het besef dat er maar één kans is om een afscheid goed te laten verlopen, staat op de eerste plaats, alle operationele uitdagingen die daaruit voortkomen in deze 24/7 branche, horen daarbij.

Wat is de plaats in de organisatie?

De FMU rapporteert aan de landelijk Operationeel Uitvaartzorg, heeft 3 direct reports en maakt samen met de 3 andere FMU’s deel uit van het Operationele team Uitvaartzorg.

Welke functie-eisen zijn van belang?

De FMU:

  • Heeft een afgeronde HBO opleiding, bijvoorbeeld richting Bedrijfskunde, Facilitair Management of Hogere Hotelschool.
  • Heeft een track record in Operational Excellence. Meer dan voldoende ervaring met gebruik van IT daarbij.
  • Heeft minimaal 5 jaar leidinggevende ervaring in een complexe omgeving.
  • Ademt gastvrijheid en hospitality.
  • Heeft aantoonbare ervaring met decentraal leidinggeven.
  • Realiseert dat uitvaartzorg een mooi, menselijk beroep is en tegelijkertijd confronterend. Weet zijn weg daarin te vinden.
  • Flexibiliteit m.b.t reizen: enerzijds om vanuit het regiebureau in Apeldoorn te opereren en anderzijds in de regio van het land actief te zijn.

Daarnaast is persoonlijkheid bepalend voor het succes in deze functie.
De FMU:

  • Is enerzijds een people manager met een luisterend oor voor zijn medewerkers. Anderzijds is hij een zakelijk manager met oog voor een gezonde bedrijfsvoering. ‘Cool head, warm heart’.
  • Heeft het in zijn DNA om processen te doorgronden en effectiever te maken.
  • Analyseert en doorgrondt problemen en plaatst deze met zijn helicopterview in een breder kader.
  • Start zaken, maar rust niet voor deze succesvol voltooid zijn. Met oog voor kwaliteit en zorgvuldigheid vanwege het bijzondere werk.
  • Is resultaatgericht en voelt zich medeverantwoordelijk voor het resultaat van Monuta.
  • Is een echte teamspeler en ziet het als een doel om gezamenlijke ambities te verwezenlijken.
  • Weet anderen van nature mee te krijgen in veranderingen, weet hen te enthousiasmeren. Kan een team smeden met oog voor ieders belang.
  • Is energiek, flexibel, laat zich niet uit het veld slaan.
  • Laat zijn ego thuis.
  • Schakelt gemakkelijk op verschillende niveaus.
  • Herkent zich in de kernwaarden van Monuta: daadkrachtig, oprecht en empathisch. Vertaald in kerncompetenties: resultaatgericht, verantwoordelijkheidsgevoel en klantgericht.

Arbeidsvoorwaarden

Hoewel Monuta vooral bekend is als een menselijke uitvaartonderneming en -verzekeraar, is zij natuurlijk ook werkgever. Als werkgever heeft zij haar mensen veel te bieden. Zo zijn er prima arbeidsvoorwaarden inclusief een moderne pensioenregeling, stimuleert zij opleiding en groei en vindt ze een goede werksfeer belangrijk. Een goede werksfeer betekent werken in een professionele, dynamische omgeving waarin iedereen zichzelf kan zijn, gerespecteerd wordt en interesse in elkaar heeft. Een bijzondere werkgever waarbij medewerkers ongeacht de functie, ieder op zijn manier bijdraagt aan een bijzonder afscheid.

Het salaris voor deze positie bedraagt max € 6.366,- per maand (op basis van 40 uur). Monuta biedt een vaste eindejaarsuitkering ter hoogte van een dertiende maand en een moderne pensioenregeling. Evenals een smartphone, laptop en leaseauto. Daarnaast zijn er volop studie- en ontwikkelmogelijkheden.

Voor deze positie geldt een jaarcontract met de intentie tot een vast dienstverband. Op deze manier kunnen jij en Monuta goed ervaren of jullie bij elkaar passen.

Sollicitatie en procedure

Heeft deze vacature je interesse gewekt en voldoe je aan de gestelde kwalificaties, dan zien wij je reactie tegemoet. Wij ontvangen graag je CV met daarin opgenomen je motivatie voor deze rol, via dit formulier. In het veld Opmerkingen geef je aan ‘Monuta FMU Midden’.

  • Op basis van een CV selectie nodigen wij (Schaekel & Partners) kandidaten uit voor een oriënterend gesprek.
  • De meest passende kandidaten worden voorgedragen aan Monuta. Zij kiest met welke kandidaten zij een selectiegesprek wil voeren. Het sollicitatieproces bestaat uit drie gespreksrondes en een online persoonlijkheidsvragenlijst. De eerste en de tweede gespreksrondes staan gepland op 14 december ’s middags en 23 december ’s middags bij Monuta in Apeldoorn.

Meer informatie?

Voor meer inhoudelijke informatie over deze functie neem je contact op met Marleijn de Groot via marleijndegroot@schaekel.nl.

Daar waar in dit functieprofiel sprake is van mannelijke voornaamwoorden, dient dit nadrukkelijk gelezen te worden als genderneutraal. De keuze voor een enkel voornaamwoord heeft uitsluitend tot doel de leesbaarheid te bevorderen.  

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
E-mail