Manager Franchise & Medewerkersparticipaties | Open Posities | Vacatures | Interim Management & Search Management | Schaekel & Partners
Voor Monuta zijn wij op zoek naar een

Externe-communicatiestrateeg tevens woordvoerder | 32-40 uur

Over Monuta

Bij het lezen van de naam Monuta denk je waarschijnlijk aan uitvaartzorg en uitvaartverzekeringen. En dat klopt, dat is wat Monuta doet: samen met de nabestaanden vormgeven aan een bijzonder afscheid dat past bij de overledene. Zij kunnen daarbij rekenen op de 700 medewerkers, franchisenemers en samenwerkingspartners. Zij zijn actief vanuit de meer dan 80 vestigingen verspreid over het land (uitvaartcentra, crematoria, begraafplaatsen en kantoren) en het hoofdkantoor in Apeldoorn, waar alle stafafdelingen vertegenwoordigd zijn.

Monuta bevindt zich in een uitdagende uitvaart- en verzekeringsmarkt waarin zij zich de komende jaren verder wil onderscheiden via innovatieve dienstverlening, slimme samenwerkingen en ondernemerschap. Monuta wil het afscheid in Nederland bespreekbaar maken. Dit doet zij door open te communiceren over alle thema’s rondom het afscheid. In 2022 lanceerde zij hiervoor diverse campagnes zoals: de Monuta muziek top tien, Is er cake na de dood en een ludieke online quiz over de kosten van een uitvaart.

Wegens het vertrek van de huidige externe-communicatiestrateeg / woordvoerder is deze functie op het hoofdkantoor in Apeldoorn vacant.

Het team

De afdeling Corporate Marketing en Communicatie is verantwoordelijk voor het positioneren van het merk Monuta binnen en buiten de organisatie. Je komt te werken in een klein, gedreven en enthousiast team, dat naast jou bestaat uit een interne communicatieadviseur, een digital marketing strateeg en een strategisch markt- en klantonderzoeker. Het team staat onder leiding van de manager Corporate Marketing en Communicatie, Yolanda Wouters.

Wat verwacht Monuta van de externe-communicatiestrateeg / woordvoerder?

Als externe-communicatiestrateeg en woordvoerder heb je een belangrijke en verantwoordelijke rol binnen Monuta. Je ontwikkelt samen met de marketeers van Uitvaartverzekeringen en Uitvaartzorg, oftewel de business, merkcampagnes en neemt daarin het initiatief en de regie. Je onderhoudt proactief contacten met de pers om Monuta als merk stevig te positioneren. Ook sta je de pers te woord.

De functie:

  • Je bent verantwoordelijk voor de reputatie en het imago van Monuta en onderhoudt daartoe nauwe contacten met pers, media en relevante bureaus.
  • Je ontwikkelt samen met de business de contentstrategie en coördineert de daaruit voortkomende activiteiten en volgt de resultaten.
  • Je ontwikkelt met het reclamebureau innovatieve merkcampagnes passend bij de merkstrategie en businessdoelstellingen van Monuta. Bij de uitvoering ervan werk je nauw samen met marketeers uit de business en fungeer je als spin in het web.
  • Je ontwikkelt het landelijke PR-beleid en jaarplan en voert dat uit.
  • Je schrijft de landelijke persberichten en weet daar podium voor te krijgen.
  • Je bent verantwoordelijk voor het crisisbeleid en -communicatie en maakt onderdeel uit van het crisisteam.
  • Je bent gewend om met issues om te gaan en de business bij issue-projecten te ondersteunen.
  • Je bent betrokken bij de totstandkoming van het jaarverslag (eindredactie) en voert de regie over de communicatie daarover.

Daarnaast:

  • Ben je een inhoudelijke autoriteit op je vakgebied en in staat om innovatieve ontwikkelingen te duiden en door te vertalen.
  • Ben je organisatiesensitief en gewend om effectief te acteren op senior niveau.
  • Ben je van nature een verbinder en schakel je gemakkelijk en effectief met interne en externe stakeholders op alle niveaus.
  • Word je enthousiast om met diverse projecten tegelijkertijd bezig te zijn en houd je het hoofd koel.
  • Ben je een kei in branding en positionering.
  • Ben je inhoudelijk leidend en geef je gevraagd en ongevraagd feedback en advies met als doel bewust om te gaan met pers en voorlichting.

Wie ben jij?

  • Je beschikt over minimaal een afgeronde HBO-opleiding in de richting van marketing en/of communicatie.
  • Je hebt aantoonbare ervaring in een soortgelijke rol als externe-communicatiestrateeg / woordvoerder binnen een merk-gedreven organisatie.
  • Je bent een inventieve teamspeler die denkt, durft en doet. Je bent enthousiast en kritisch en je durft zowel je afdeling als management en directie te verrassen.
  • Je kunt conceptueel en analytisch denken en bent in staat jouw ideeën helder en concreet te presenteren.
  • Naast strategisch denkvermogen ben je niet te beroerd ook de handen uit de mouwen te steken en voortvarend activiteiten op te pakken.
  • Je bent klant- en resultaatgericht met verantwoordelijkheidsgevoel, je kijkt vanuit de belangen van de klant naar de eigen organisatie en past jouw doelstellingen hierop aan.
  • Je hebt actuele kennis van social media kanalen.
  • Je werkt graag samen met collega’s uit de business, je bent een prettige collega om mee samen te werken en stelt het groepsbelang voorop. Je gaat een pittige discussie over klant- en organisatieafwegingen niet uit de weg.
  • Je bent uiteraard communicatief sterk en kan uitstekend schrijven.
  • Je begrijpt dat je in deze rol 24/7 bereikbaar moet zijn.
  • Je bent proactief, initiatiefrijk en enthousiast. Je hebt een positieve basishouding.
  • Je herkent jezelf in de kernwaarden van Monuta: daadkrachtig, oprecht en empathisch. Vertaald in kerncompetenties: resultaatgericht, verantwoordelijkheidsgevoel en klantgericht.

Wat maakt deze positie aantrekkelijk?

Cultuur van de organisatie. De medewerkers van Monuta zijn zeer betrokken bij de doelstelling van de organisatie. Niet alleen omdat deze is ontstaan vanuit een belangrijke maatschappelijke invulling, maar juist ook omdat de cultuur van de organisatie hiertoe aanleiding geeft: kleinschalig, professioneel en veel ruimte voor eigen initiatief.

Maatschappelijke relevantie. Leidend bij alle activiteiten is de missie van Monuta: voor iedereen een afscheid met een goed gevoel. Het besef dat er maar één kans is om een afscheid goed te laten verlopen, staat op de eerste plaats, alle operationele uitdagingen die daaruit voortkomen in deze 24/7 branche, horen daarbij. Zoals het financieel mogelijk maken van een uitvaart. Kortom: Betekenisvol werk met impact bij een bijzondere werkgever.

Out of the box. Dynamiek, veel ballen tegelijk in de lucht houden, afwisseling en veelzijdigheid kenmerken deze functie. Er is veel ruimte voor eigen initiatief en creativiteit. Graag zelfs! Elkaar helpen is een belangrijke waarde.

Arbeidsvoorwaarden

Hoewel Monuta vooral bekend is als een menselijke uitvaartonderneming en -verzekeraar, is zij natuurlijk ook werkgever. Als werkgever heeft zij haar mensen veel te bieden. Zo zijn er prima arbeidsvoorwaarden inclusief een moderne pensioenregeling, stimuleert zij opleiding en groei en vindt ze een goede werksfeer belangrijk. Een goede werksfeer betekent werken in een professionele, dynamische omgeving waarin iedereen zichzelf kan zijn, gerespecteerd wordt en interesse in elkaar heeft. Een bijzondere werkgever waarbij medewerkers ongeacht de functie, ieder op zijn manier bijdraagt aan een bijzonder afscheid.

Het salaris voor deze positie bedraagt maximaal € 5.790,- per maand op basis van een werkweek van 40 uur. Per 1 januari 2022 komt hier 3,5% bij, waardoor het maximale salaris uitkomt op € 6.001,-. Monuta biedt een vaste eindejaarsuitkering ter hoogte van een dertiende maand en een moderne pensioenregeling. Evenals een smartphone en laptop. Daarnaast kent Monuta een gedegen inwerktraject en zijn er volop studie- en ontwikkelmogelijkheden. Hybride werken is de norm. Je komt te werken in een team met ervaren collega’s bij wie je terecht kunt met al je vragen. Een warm welkom en een fijne samenwerking zijn gegarandeerd.

Voor deze positie geldt een jaarcontract met de intentie tot een vast dienstverband. Op deze manier kunnen jij en Monuta goed ervaren of jullie bij elkaar passen.

Monuta wil een afspiegeling zijn van de samenleving, binnen alle lagen van de organisatie. Zij vindt het belangrijk dat iedereen die bij Monuta werkt zich thuis voelt, herkent en gerespecteerd voelt. In de werving en selectie wordt gekeken of iemands persoonlijkheid en kwaliteiten matcht met de vereisten voor de functie. Het maakt niet uit wat jouw gender, seksuele geaardheid, religie, arbeidsbeperking of culture achtergrond is.

Sollicitatie en procedure

Heeft deze vacature je interesse gewekt en voldoe je aan de gestelde kwalificaties, dan zien wij je reactie tegemoet. Wij ontvangen graag je CV met daarin opgenomen je motivatie voor deze rol, via dit formulier. In het veld Opmerkingen geef je aan ‘Monuta communicatiestrateeg’.

  • Op basis van een CV selectie nodigen wij (Schaekel & Partners) kandidaten uit voor een oriënterend gesprek.
  • De meest passende kandidaten dragen wij voor aan Monuta. Zij kiest met welke kandidaten zij een selectiegesprek wil voeren. Deze selectiegesprekken vinden plaats in september 2022 bij Monuta in Apeldoorn.
  • Het sollicitatieproces bij Monuta bestaat uit een eerste kennismakingsgesprek, een tweede gespreksronde inclusief het invullen van een online persoonlijkheidsvragenlijst (TMA) en een afrondend gesprek. Verder screent zij (social media) profiel(en) en vraagt zij een Verklaring Omtrent Gedrag aan die voor indiensttreding in bezit moet zijn van Monuta.

Meer informatie?

Voor meer inhoudelijke informatie over deze functie neem je contact op met Piet Hein de Sonnaville of Marleijn de Groot van Schaekel & Partners.
Contactgegevens: pietheindesonnaville@schaekel.nl of marleijndegroot@schaekel.nl

Daar waar in dit functieprofiel sprake is van mannelijke voornaamwoorden, dient dit nadrukkelijk gelezen te worden als genderneutraal. De keuze voor een enkel voornaamwoord heeft uitsluitend tot doel de leesbaarheid te bevorderen.  

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-mail