Door het vertrek van de divisiedirecteur Information & Library Services is de Radboud Universiteit op zoek naar een opvolger. Momenteel wordt de positie ad interim ingevuld.
Over de Radboud Universiteit
De Radboud Universiteit is een internationaal georiënteerde universiteit met sterke wortels in de regio. Het is een universiteit met een rijke historie, die midden in de samenleving staat en daarvoor van toegevoegde waarde wil zijn. Daarnaast: een bruisende campus, een hoge ranking als een van de beste universiteiten van Nederland, en loopt zij voorop waar het gaat om digitalisering binnen onderwijs en onderzoek.
Zij wil het beste halen uit de wetenschap, uit anderen en zichzelf. Waarom? Omdat dit hard nodig is voor de wereld om ons heen. Vooraanstaand onderzoek en onderwijs leveren een onmisbare bijdrage aan een gezonde, vrije wereld met gelijke kansen voor iedereen. Dat is wat meer dan 24.000 studenten en 5.600 medewerkers van de Radboud Universiteit samenbrengt. En wat vraagt om nog meer talent en samenwerking. Je bent nodig! Lees hier meer.
De Radboud Universiteit bestaat uit zeven faculteiten waarbinnen maatschappelijk relevant onderzoek en kwalitatief hoogstaand onderwijs plaatsvinden. De faculteiten werken in partnerschap met Radboud Services. Onze samenleving staat voor complexe uitdagingen die vragen om interdisciplinaire samenwerking. De Radboud Universiteit kiest nadrukkelijk voor sterke disciplines in de breedte, en samenwerking tussen disciplines. Zij geeft duurzaamheid een prominente plek in onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering. Deze punten en meer, zijn terug te lezen in de Strategie van de Radboud Universiteit getiteld `A significant Impact`. Zie: https://www.ru.nl/over-ons/missie-en-strategie/strategie.
Het college van bestuur is het hoogste bestuursorgaan van de universiteit en is verantwoordelijk voor het bestuur en beheer van de universiteit.
Over Radboud Services
Radboud Services ondersteunt en faciliteert het onderwijs en onderzoek aan de Radboud Universiteit. Ze biedt hiervoor optimale voorzieningen op centraal niveau en draagt bij aan een gastvrije en inspirerende werk- en leefomgeving voor studenten en medewerkers. Radboud Services bestaat uit circa 1.200 professionals, verdeeld over zes divisies, waaronder Information & Library Services. De zes divisies werken nauw met elkaar samen en zijn samen verantwoordelijk voor de dienstverlening naar en samenwerking met o.a. de faculteiten en het college van bestuur.
Over de Divisie Information & Library Services
De divisie Information & Library Services ontwikkelt en beheert diensten op het gebied van informatievoorziening en ICT, die aansluiten bij de vraag vanuit onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering van de Radboud Universiteit. De divisie levert de volgende diensten:
- ICT-diensten (aanschaf, beheer en ondersteuning van de basis ICT-voorzieningen voor medewerkers, studenten en gasten van de Radboud Universiteit). Denk aan: openbaar beschikbaar stellen van publicaties of lesmateriaal (Open Science), ontsluiten van bijzondere (erfgoed)collecties voor onderzoek, realiseren van toegang tot wetenschappelijke informatie. En dat alles via een IT-infrastructuur gebaseerd op moderne cloudtechnieken.
- Security & privacy (verzorgt richtlijnen en strategisch beleid op het gebied van architectuur, informatiebeveiliging en privacy. Zij informeert medewerkers en studenten over ‘veilig werken’).
- Bibliotheekdiensten (aanschaf, beheer en beschikbaar maken van een collectie die aansluit bij de behoefte van onderwijs en onderzoek. Steeds vaker digitaal, maar ook de gedrukte collectie heeft nog een belangrijke rol).
- Radboud University Press (een Diamond Open Access uitgeverij van hoogwaardige wetenschappelijke peer-reviewed boeken en tijdschriften in een breed scala van disciplines).
- Katholiek Documentatie Centrum (bewaart, ordent, geeft informatie over en ontsluit archieven boeken, brochures, tijdschriften, beeld- en geluidsmateriaal dat afkomstig is van katholieke personen en instellingen in Nederland).
De divisie Information & Library Services is continu in ontwikkeling om de Radboud Universiteit nu en in de toekomst optimaal te kunnen ondersteunen. Ze is dan ook altijd op zoek naar hoe het werk (nog) beter te kunnen doen. Werken bij de divisie Information & Library Services betekent werken in een open en collegiale cultuur met veel aandacht voor een prettige en sociale werksfeer.
Deze divisie telt circa 300 medewerkers en is onderverdeeld in 6 afdelingen, te weten User Support, Innovation & Projects, Collection & Publication Services, IT Services en de twee stafafdelingen Management Support en Policy & Strategy (hieronder vallen Radboud-brede beleidsfuncties, waaronder CISO, Enterprise Architect en Open Science Officer).
Plaats in de organisatie
Als divisiedirecteur Information & Library Services geef je leiding aan / ben je verantwoordelijk voor de divisie. Daarnaast ben je lid van het MT van Radboud Services, waarbij de divisiedirecteuren gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de doelstellingen en resultaten. Ook ben je lid van het directeurenoverleg van de Radboud Universiteit.
Je rapporteert aan de algemeen directeur van Radboud Services (Gerben Smit). Daarnaast heb je een directe functionele lijn met het college van bestuur (Agnes Muskens).
Voor welke opgave staat Information & Library Services?
De divisiedirecteur speelt een strategische rol in / is verantwoordelijk voor het uitbouwen van ingezette veranderingen naar een innovatieve, adaptieve en servicegerichte organisatie-eenheid.
Speerpunten daarbij zijn onder andere:
- Verhogen niveau informatiebeveiliging / security
- Vernieuwing informatievoorzieningslandschap
- Verder ontwikkelen projectportfoliomanagement
- Ontwikkelen governance op de informatiekolom (I-kolom)
- Optimaliseren samenwerking met de faculteiten
- Bijdragen aan een toekomstgerichte werkcultuur
Tot slot:
Een bijzonder grote opgave voor de hele universiteit zijn de bezuinigingen zoals verwoord in het regeerakkoord. Als divisiedirecteur benader je dit -samen met andere divisies- met een ondernemende geest die zich niet voor één gat laat vangen, die kansen ziet en benut en daarin een zakelijke en menselijke afweging maakt.
Wat verwacht de Radboud Universiteit verder van de divisiedirecteur Information & Library Services?
- Leiding geven, in de meest brede zin van het woord, aan de divisie Information & Library Services. Verbinden, motiveren, inspireren en ruimte geven zijn daarbij trefwoorden, waarbij je niet schroomt richting te geven en prioriteiten te stellen waar nodig.
- Bieden van de best mogelijke dienstverlening aan de faculteiten, andere divisies en het college van bestuur.
- Verdere invulling geven aan de samenwerking met het primaire proces (onderwijs en onderzoek) en de bedrijfsvoeringsonderdelen, denk aan: prioritering van I-projecten en -trajecten.
- Doorontwikkeling van de divisie op organisatorisch en procesmatig vlak (denk aan: meer service georiënteerd werken, professioneel dienstverlenerschap / klantgerichtheid, integraliteit dienstverlening).
- Keuzes maken over de dienstverlening om zo optimaal en doelmatig mogelijk onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering van de universiteit te ondersteunen.
- Als divisiedirecteur vervul je ook de CIO-rol voor de Radboud Universiteit en ben je eindverantwoordelijk voor de informatievoorziening, informatiebeveiliging, de universiteitsbrede informatiestrategie en -architectuur, en integrale kostenbeheersing.
- Je bent in deze rol ook eindverantwoordelijk voor de universiteitsbibliotheek.
- Je vertegenwoordigt de Radboud Universiteit in landelijke overleggen.
Welke functie-eisen zijn van belang?
- Een afgeronde, relevante academische opleiding.
- Ervaring in een (eind)verantwoordelijke, strategische directiepositie.
- Strategische denkkracht en visie, je weet deze uit te dragen binnen de organisatie.
- Werkervaring binnen de universitaire wereld is een pré. Ervaring binnen een organisatie met vergelijkbare grote complexiteit (organisatie-inrichting / verantwoordelijkheden) voldoet ook. Belangrijkste is aantoonbare ervaring met aansturen en doorontwikkelen van een grote organisatie in een politiek en bestuurlijk complex speelveld.
- Relevante kennis van en ervaring op het gebied van IT, bibliotheek en informatiemanagement. Denk aan ontwikkelingen als Open Science, Research Datamanagement, Cloud, Security, AI.
- Affiniteit met onderwijs en onderzoek en dienstverlening van een universiteitsbibliotheek.
- Je bent van nature een netwerker die in een complexe organisatie oog heeft voor verschillende belangen en hier organisatiesensitief in kan opereren, daarbij het belang van de Radboud Universiteit als geheel steeds dienend.
- Je bent een professionele gesprekspartner op verschillende niveaus, binnen en buiten de Radboud Universiteit (o.a. college van bestuur, faculteitsdirecteuren, decanen, collega-directeuren, medewerkers).
- Je bent in staat om veranderingen te begeleiden en anderen te inspireren.
- Je weet een stimulerende en inspirerende omgeving te creëren waar samenwerking bloeit en waar mensen worden geprikkeld het beste uit zichzelf naar boven te halen.
- Tot slot is het gewenst dat je binnen bereisbare afstand van de Radboud Universiteit woont of bereid bent te verhuizen.
De divisiedirecteur Information & Library Services is een ervaren en inspirerend leider, met visie, die aan het roer staat en laat zien wat hem/haar beweegt. Iemand die verbindt, bruggen bouwt en toegankelijk is. Een boegbeeld, iemand die zichtbaar is in de organisatie. Zakelijk en procesmatig op de inhoud, verbindend en warm naar de mens. Altijd met een open en nieuwsgierige houding. Is besluitvaardig, weet focus aan te brengen en koers te houden. Is duidelijk en geeft vertrouwen. Hij/zij is zich bewust van de eigen voorbeeld- en leiderschapsrol en stimuleert medewerkers zijn/haar voorbeeld te volgen. Stelt zich kwetsbaar op, heeft voldoende zelfinzicht, en bevordert samenwerking over grenzen heen. Een professional met oog voor de positie van verschillende partijen, die kan omgaan met de bestuurlijke en professionele complexiteit van een kennisorganisatie.
De Radboud Universiteit heeft een visie op leiderschap geformuleerd waarin moed, verbinding en openheid centraal staan. Je leest hier meer daarover.
Arbeidsvoorwaarden
- Je krijgt een tijdelijke arbeidsovereenkomst van 1 jaar met uitzicht op een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.
- Je salaris binnen salarisschaal 16 is afhankelijk van je opleiding en het aantal jaren (relevante) werkervaring. De bedragen in de schaal zijn op basis van een 38-urige werkweek.
- Benoeming vindt plaats op basis van een fulltime dienstverband (38 uur).
- Je ontvangt 8% vakantietoeslag en 8,3% eindejaarsuitkering.
- Je krijgt bij de Radboud Universiteit extra vrije dagen. Bij een fulltime dienstverband kun je kiezen tussen 30 of 41 vakantiedagen in plaats van de wettelijk vastgelegde 20.
Aanvullende arbeidsvoorwaarden
Werk en wetenschap vragen om goed werkgeverschap. Dit zie je terug in de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden van de Radboud Universiteit. Zo kun je afspraken maken voor een goede werk- privébalans met flexibele werktijden, diverse verlofregelingen en thuiswerken. Ook kun je een gedeelte van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen, ruil bijvoorbeeld inkomen tegen extra vakantiedagen en ontvang een vergoeding van je sportabonnement. En uiteraard is er een goede pensioenregeling. Je krijgt volop ruimte en verantwoordelijkheid om je talenten te ontwikkelen en je ambities te realiseren. De Radboud Universiteit biedt dan ook verschillende scholings- en studieregelingen aan.
Praktische informatie en solliciteren
De Radboud Universiteit laat zich in deze procedure bijstaan door Marleijn de Groot en Piet Hein de Sonnaville van Schaekel & Partners.
Heeft deze vacature je interesse gewekt en voldoe je aan de gestelde kwalificaties, dan zien wij je reactie tegemoet. Wij ontvangen graag je CV met daarin opgenomen je motivatie voor deze rol, via deze link. In het veld Opmerkingen geef je aan ‘RU ILS’.
- Op basis van een CV selectie nodigen wij (Schaekel & Partners) kandidaten uit voor een oriënterend gesprek.
- De meest passende kandidaten worden voorgedragen aan de Radboud Universiteit. Zij kiest met welke kandidaten zij een selectiegesprek wil voeren.
- De eerste gesprekken zijn gepland op 11, 12 en/of 16 december 2024.
- De tweede gespreksronde is gepland op 20 december 2024.
- Een gesprek met de portefeuillehouder van het college van bestuur vindt in januari 2025 plaats, evenals een screening en assessment.
Een assessmentonderzoek kan onderdeel uitmaken van de procedure. De procedure wordt afgesloten met het inwinnen van referenties, een integriteitsscreening en een arbeidsvoorwaarden- en aanstellingsgesprek.
Meer informatie?
Voor meer inhoudelijke informatie over deze functie neem je per e-mail contact op met Marleijn de Groot (marleijndegroot@schaekel.nl) of Piet Hein de Sonnaville (pietheindesonnaville@schaekel.nl) van Schaekel & Partners.
Daar waar in dit functieprofiel sprake is van mannelijke voornaamwoorden, dient dit nadrukkelijk gelezen te worden als genderneutraal. De keuze voor een enkel voornaamwoord heeft uitsluitend tot doel de leesbaarheid te bevorderen.