Met je handen in de olie
Een bureau als het onze ziet en spreekt erg veel managers en ondernemers. Dat maakt het werk zo boeiend! Zo’n 15 jaar geleden was Alie Doorten CEO van een van de grootste Amsterdamse advocatenconcerns (Baker & McKenzie).
Alie besloot zo’n 10 jaar geleden haar positie in te leveren voor het realiseren van een droom: het produceren en verkopen van olijfolie, van hoogwaardige kwaliteit uiteraard. Wij kijken terug met haar op deze opmerkelijke switch.
Wij leerden Alie kennen in haar tijd bij Baker & McKenzie. Zij kampte met een acuut probleem in haar managementteam. Een van onze interim managers heeft haar destijds ruim een halfjaar terzijde gestaan. Haar zakelijke, scherpe managementstijl, gecombineerd met een warme, geïnteresseerde persoonsstijl, vielen snel op: een topmanager met stijl en diepgang.
Alie, waar sta je nu?
San Mauro, het label van mijn producten, is uitgegroeid tot een zeer vooraanstaand merk. Na onvoorstelbaar veel tijd en moeite ben ik erin geslaagd mijn droom te realiseren. Toegegeven, ik ben dag en nacht hiermee bezig, maar deze ervaringen hebben mij erg veel gegeven. Ik had nooit durven dromen van dit succes. Als je echt iets wilt, kun je ver komen!
Waar liggen je roots?
Ik ben geboren in Drenthe en gaan studeren in de Randstad (Europese studies). Daarna in dienst gekomen bij KLM, waar ik uiteindelijk VP Air Traffic Management ben geworden. Vanuit deze positie ben ik naar Baker & McKenzie gegaan, waar ik eindverantwoordelijk werd voor de organisatie.
Je hebt een resolute stap gemaakt in je carrière, van de gebaande paden afgeweken. Waarom deze stap?
Ook na al die jaren is dat moeilijk goed onder woorden te brengen. Het knaagde, ik wilde echt iets voor mijzelf. Als CEO ben je feitelijk continue bezig met je organisatie en word je geleefd. Ik wist dat als ik besloot ondernemer te gaan worden, het of het een of het ander was. Uiteindelijk overwon de echte wens: ondernemer met echt een eigen onderneming. Niet meer voor een ander werken, maar zelf sturing geven.
Weet je nog wanneer je echt de beslissing nam?
Ja, het was na afloop van een vergadering en ik voelde dat ik met een zekere vorm van afstandelijkheid naar de organisatie begon te kijken. Snel daarna heb ik de knoop doorgehakt. Vervolgens heb ik er een halfjaar over gedaan om de zaken over te dragen en een opvolger te vinden.
Hoe kwam je erbij olijfolie te gaan produceren?
Ik kwam al jaren in Italië, sprak de taal goed en had onroerend goed gekocht. Zag ook dat de boeren niet bij machte waren de olie echt goed te vermarkten. Het werd verkocht aan grote partijen waarna er weinig voor henzelf overbleef. De situatie was uitzichtloos voor velen. Nadat ik een stuk grond had gekocht met 180 olijfbomen, was de knop om en besloot ik in de voetsporen te treden van illustere voorgangers, de Romeinen. Ik bracht de olijfolie onder de merknaam San Mauro op de markt en wijd mij sindsdien aan de verspreiding van de olijfoliecultuur en de ontwikkeling van innovatieve producten in combinatie met mijn olie. Ik besloot het echt professioneel aan te pakken en investeerde heel veel in design, verpakking, PR en distributie. Een paar jaar geleden heb ik een fantastische, nieuwe productielocatie in gebruik genomen, waardoor ik weer verder kan uitbreiden. De weg naar de olijfbomen heet San Mauro. Dat verklaart de naam van mijn olie en andere producten.
Is dit een proces volgens plan of met vallen en opstaan?
Beide. Ik heb echt heel gestructureerd gekeken naar het product zelf. Veel erover gelezen en met mensen gesproken. Toch is dit ook een opportunistisch proces. Als ondernemer zie je kansen en maak je keuzen op basis van snelle analyses. En ja, daar horen fouten bij.
In je rol als CEO had je commissarissen die kritisch en lastig zijn. Nu ontbreken deze. Hoe houd je jezelf scherp?
Dit is een van de moeilijkste vraagstukken voor een zelfstandig ondernemer. Ik verzamel mensen om mij heen die tips en adviezen geven. Het is wel een andere dimensie dan een RvC. Vrijblijvender ook. Ik krijg nu ook veel ongevraagd advies. Goed bedoeld, maar vaak ook minder relevant. Vaar mijn eigen koers. Een lastig vraagstuk hierbij is groei. Zo langzamerhand kom ik op een punt uit waarop ik het niet meer alleen kan. Het wordt te groot. Het aantrekken van partners is ingewikkeld. Wat verlang je van hen en omgekeerd? Ook drive en ambitie lopen snel uiteen ten opzichte van mijn werkwijze.
Van een zeer gestructureerde organisatie met veel juristen naar zaken doen met Italianen: een groter contrast is bijna niet denkbaar…
Dat klopt. Het zijn uitersten. Maar ook het ondernemen in Italië kent uitersten: als personen warm, gastvrij, gemoedelijk en zeer, zeer creatief. Voor alles bedenken ze een oplossing. Als institutie, als land is een groter contrast niet denkbaar. De regels en procedures werken verlammend. Het is soms bijna niet te doen.
Wanneer je nu terugkijkt, wat zijn je belangrijkste lessons learned? Persoonlijk en als ondernemer.
Echt zelfrespect krijg je door stappen als deze. Ik heb echt alles gegeven en gedaan om succes te krijgen. Het is verleidelijk om te blijven acteren in een rol zoals ik die had. Een schitterende positie met dito arbeidsvoorwaarden. Juist door vanuit kracht zelf de keuze te maken de organisatie te verlaten, geeft vertrouwen. De echte stimulans zijn de mensen om mij heen. De waardering en reacties zijn zo positief en allesoverweldigend, dat dit mij echt gevormd heeft als persoon. Lessons learned zijn er vele geweest. Mensen om je heen met andere agenda’s dan de jouwe. Maar met vasthoudendheid en geloof in eigen kunnen, ben ik er gekomen.
Wat adviseer je anderen?
Zet de stap waarvan je droomt. Het niet doen, weegt totaal niet op tegen alle ervaringen (goede en slechte) die je opdoet.
Tot slot: waar kunnen wij jouw producten vinden in Nederland? Waar kunnen nieuwe zakelijke klanten zich melden?
Nieuwe zakelijke klanten kunnen zich melden via info@oliosanmauro.com. Op de website www.oliosanmauro.com van San Mauro staan verder alle contactgegevens.