MEDIA

MET

redelijke en eerlijke condities

Meld u aan voor onze nieuwsbrief

 

Heeft u voor mij 3 advocaten en een bosje contracten

Door Charles de Monchy, Schaekel & Partners

foto bij blog CM

Een blog over de juridische industrie. U denkt "saaaai" en misschien klopt dat ook wel. Toch wil ik u dit niet onthouden, aangezien juist hier een aantal interessante ontwikkelingen gaande zijn, die van belang zijn voor alle professionele dienstverleners.

 

 

Hoewel de top van de juridische industrie in staat blijft (meer dan) hoge tarieven te rekenen, is voor de rest van de markt een duidelijke kentering zichtbaar. Cliënten (advocaten hebben geen klanten) zijn niet langer bereid alles 'uurtje/factuurtje' te betalen; eisen omtrent snelheid (nú het contract graag) worden dwingender; DHZ knip- en plakwerk komt steeds vaker voor dankzij 'zelfhulp' websites. Zoals bij alle grote veranderingen de laatste jaren, begint deze disruptieve verandering aan de onderkant van de markt (hoog volume, simpele dienstverlening) en is het een kwestie van tijd totdat de hele markt erdoor geraakt zal worden.

Als we de trends uit andere (Amazon, Google, Uber, Airbnb) werelden erbij pakken, dan staat dit de juridische professional te wachten:

  • eenvoudige juridische dienstverlening wordt gratis (freemium model) om zo de cliënt binnen te krijgen.
  • geavanceerde technologie wordt gebruikt om steeds meer juridische diensten eenvoudiger te maken (en dus goedkoper en dus passend in het freemium model)
  • het platform (het merk met de technologie) wordt belangrijker dan de professional in het contact met de klant.
  • Ook wel: niet langer het bezitten van expertise, maar het ter beschikking stellen ervan is het verdienmodel.

 

Gooien we die trends in de strategische blender dan zien we een mogelijke impact voor het huidige kleinere en middelgrote advocatenkantoor:

  1. Voor de particuliere markt en het MKB zullen nieuwe partijen opstaan, die in het geheel niet lijken op het kantoor van vandaag. Het feit dat het disruptieve Rocket-Lawyer.com nu ook vaste voet in Europa (UK en werft momenteel advocaten in Duitsland) heeft gekregen, is een veeg teken.
  2. Het archaïsche onderscheid tussen 'fee-earners' (de advocaat) en 'fee-burners' (iedereen anders) verdwijnt. Het aandeel van andere specialisten en systemen neemt zodanig in belang toe, dat dat onderscheid niet langer kan worden gemaakt. Daarmee verandert ook de cultuur door een groei van de 't-shirts, tattoos en sneakers' in plaats van de 'pakken, dassen, en brogues'.
  3. De 'distributie van juridisch advies' gaat niet meer alleen persoonlijk, maar steeds vaker in de vorm van het eindproduct dat half gestandaardiseerd is, aangepast door de cliënt met behulp van Artificial Intelligence (AI) en wellicht nog even gecertificeerd door de advocaat. Tegen een fractie van de huidige tijd en kosten. Het bestellen van één BV en dit afrekenen tegen een vaste prijs, alsof het een bosje wortelen is, komt steeds dichterbij.
  4. Voor juridisch handwerk wordt gebruik gemaakt van zzp'ers, die als een flexschil om het kernkantoor heen is gemaakt. Hooggespecialiseerd, maar ook 'pay-on-demand'.
  5. De organisatie van het kantoor wordt daarmee ingewikkelder en zal meer professionele aandacht vragen. Het advocatenkantoor van morgen is verworden tot een moderne, geïntegreerde dienstverlener. Waar de organisatie ver voorbij de bestaande structuur van 'partners', 'secties' en 'ondersteuning' gaat.

 

Dit vereist professioneel management en transformatiekracht. Iets wat een aantal kantoren onderkent, maar een minstens zo groot deel nog niet. Zij doen er goed aan hun huidige managementsamenstelling onder de loep te nemen.

 

Charles de Monchy Schaekel Partners 13442

 

schaekel&partners

Maliebaan 24-26
3581 CP Utrecht
tel: 030 - 8783640
info@schaekel.nl
KVK 56779399
IBAN NL63ABNA0623100266
BTW NL852298626B01

fotografie door Judith Cappon | webdesign door 11M