MEDIA

MET

redelijke en eerlijke condities

Meld u aan voor onze nieuwsbrief

 

Van uurtje factuurtje naar pay per use

Door Charles de Monchy, Schaekel & Partners

waterglas 165

U herkent dit ongetwijfeld: professionele dienstverleners zoals consultants, adviseurs, advocaten en interim managers laten zich het liefst belonen naar inspanning: 'uren maal tarief' is tot nu toe het meest gangbare verdienmodel. Toch staat dit model al enige jaren onder druk door een aantal steeds sterker wordende trends.



Kennis in de koppen is niet meer voldoende
In de eerste plaats is kennis steeds goedkoper aan het worden door de transparantie en toegankelijkheid dankzij Google, Wikipedia en aanverwante platforms. Hierdoor is het hebben van een bepaalde kennis niet meer voldoende om daar een stevig tarief voor te vragen. Iedereen heeft er toegang toe en voordat je het weet, is de kennis verouderd. Deze trend wordt versterkt door het relatief grote aantal zelfstandigen dat met zeer lage tarieven probeert een stukje markt voor zichzelf te waarborgen.

Consulting-methodieken niet meer onderscheidend
Door het structureren van een werkwijze -ook wel methodiek genoemd- slaagden grotere consultancy firma’s erin om met veel redelijk goede mensen bijzondere resultaten te halen. Het beruchte blik consultants had wel degelijk een goed effect op het realiseren van complexe transacties of projecten. Met de introductie van de methodiek was daarmee ook de Piramide geboren (de zogenaamde hefboomwerking). Nu alle firma's een methodiek hebben en klanten daar voldoende eigen ervaring mee hebben opgebouwd, is ook die waarde aan slijtage onderhevig.

Groeiende behoefte aan direct werkende oplossingen
Bovenstaande trends leiden ertoe dat klanten niet langer het geloof hebben in het binnenhalen van expertise, of zelfs projectresultaten. Zij willen bij voorkeur bedrijfsresultaten. Diensten die direct bijdragen aan de oplossing van een bedrijfsprobleem en dat schaalbaar graag.

Van uurtje factuurtje naar pay per use
Ik verwacht dat we de komende tijd in steeds grotere mate andere consultancy-diensten verpakt als oplossingen in de markt gaan zien. Met name de Big Four zijn al zeer actief aan het voorsorteren op 'Asset Based Consulting', 'Technology Based Consulting' en andere mooie benamingen voor hetzelfde en met min of meer dezelfde kenmerken.

 Uurtje factuurje  Pay per use
 Hulpgericht  Oplossingsgericht
 Op de persoon  Op de service
 Tijdgebonden  Resultaat gebonden
 Beperkt schaalbaar  Extreem schaalbaar
 Uurtarief  Gebruikstarief

 

Van piramide naar productmodel
Het zal u niet verbazen dat dit met het nodige gepiep en gekraak tot stand zal komen. Immers, de Piramide verdwijnt als verdienmodel en het Productmodel zal die plaats moeten gaan innemen. De professional moet zich bekwamen in Product Development en Marketing. De cultuur zal moeten veranderen van 'zoveel mogelijk uren, want omzet' naar 'zo min mogelijk uren, want kosten'. Dat dit de nodige tijd, geld en moeite zal kosten, lijdt geen twijfel. Uiteindelijk kunnen beide verdienmodellen naast elkaar bestaan, maar eerst zal het uurtje factuurtje-model wel haar plaats moeten afstaan. De onderneming die daar het beste mee omgaat, zal ongetwijfeld een sterke positie naar de toekomst weten te creëren.

 

Charles de Monchy Schaekel Partners 13442

 

schaekel&partners

Maliebaan 24-26
3581 CP Utrecht
tel: 030 - 8783640
info@schaekel.nl
KVK 56779399
IBAN NL63ABNA0623100266
BTW NL852298626B01

fotografie door Judith Cappon | webdesign door 11M