MEDIA

MET

redelijke en eerlijke condities

Meld u aan voor onze nieuwsbrief

 

De loopbaan van ... Tom van Noort

Tom van Noort groot 165 157px



Een bureau als het onze ziet en spreekt veel managers en ondernemers. Dat maakt het werk zo boeiend.

Zo spraken wij met Tom van Noort, algemeen directeur van WoningNet. Welke keuzes heeft hij in zijn loopbaan gemaakt? Welke ontwikkelingen ziet hij in de markt die van invloed zijn op bedrijven en organisaties? Hoe blijft hij energiek en alert? U leest het in het interview dat wij met hem hadden.




Tom, kun je iets over jezelf vertellen?
Jazeker, ik ben een fietser in hart en nieren. Een berg op fietsen vind ik geweldig! Ieder jaar ga ik wel de bergen in, bijvoorbeeld naar de Dolomieten of de Alpen.

Ook dit jaar ga ik weer, met een groep vrienden. We fietsen van Toulouse naar Bilbao, van hotel naar hotel. In de vriendengroep zit een aantal koks. We eten ’s avonds dus erg goed en overdag fietsen we het ‘overtollige’ er gewoon weer af. Een prima combinatie tussen mijn bourgondische en sportieve kant. Sinds kort heb ik een personal trainer. Ik fitness doordeweeks en in het weekend ga ik fietsen.

Daarnaast: ik woon in Den Haag en heb twee dochters (14 en 18). Ik ben supporter van Feyenoord. Mijn vader nam mij daar vroeger mee naartoe. Als je als kleine jongen eenmaal in De Kuip bent geweest, dan blijft dat bij je.

Hoe houd je je energie op peil? Hoe blijf je scherp?
Door te sporten enerzijds. Anderzijds door te ontspannen. Met vrienden op vrijdagavond bijvoorbeeld naar een concert gaan of de kroeg in. Dan praten we over Bitcoins en dat soort dingen.

Ik ben nieuwsgierig naar alles wat er om mij heen gebeurt. Ik verdiep me daar graag in. Continu kijken wat er speelt in de wereld en om je heen. Ik ben onlangs naar het Gartner Symposium/ITxpo geweest in Barcelona en ga naar diverse inspiratiesessies. Ik wil altijd gevoel krijgen bij nieuwe ontwikkelingen, je afvragen of we met de goede dingen bezig zijn, wat komt er op ons af en wat heeft impact. Zodra je die interesse en die scherpte niet meer hebt, mis je de boot.

Je bent nu bijna 1 jaar algemeen directeur van WoningNet. Daarvoor was je zo’n 6 jaar verbonden aan Wigo4it, ook als algemeen directeur. Wat zijn je overwegingen geweest om een volgende stap te maken? En waarom WoningNet?
Ik ben niet direct van Wigo4it naar WoningNet gegaan. Ik heb bewust een pauze ingelast. Wigo4it opereert in een complexe omgeving: een uitgebreid stakeholdersveld van vier gemeenten die willen samenwerken, maar dat tegelijkertijd ook moeilijk vinden. Vier gemeenten die ieder een andere politieke kleur hebben. Dat bij elkaar brengen is echt topsport. In zo’n arena is het goed wanneer er regelmatig verfrissing en vernieuwing is. Na 6 jaar merkte ik dat ik minder scherp werd, minder ‘frisheid’ bracht. Het was tijd om een volgende stap te maken, om verder te kijken.

Ik heb dat gedaan door een pas op de plaats te maken, tijd voor mijzelf te nemen en in die periode kwam WoningNet voorbij. WoningNet is een publiek-private organisatie gespecialiseerd in het matchen van woningzoekenden en corporaties. WoningNet is eigendom van acht grote woningcorporaties uit Amsterdam en Utrecht. Zij treedt daarbij op als IT Service Center voor 150 corporaties in vijftien regio’s in Nederland. WoningNet richt zich echt op de markt, is ook marktleider. Ter vergelijk: Wigo4it wordt gefinancierd vanuit kostenoogpunt, terwijl WoningNet vanuit opbrengsten werkt.

Na Wigo4it wilde ik bewust een stap maken naar een privaat-publieke organisatie. Niet sec privaat en niet sec publiek. De publieke sector ken ik inmiddels meer dan voldoende. Ik heb altijd de drang gehad om de markt op te gaan, je product te kunnen verkopen. De markt die bepaalt of je succesvol bent en niet de politieke inzet of de werkzaamheden die maken of je succesvol bent. De markt is wat dat betreft heel simpel: als je de beste bent, win je. Dat is ook het grootste verschil dat ik nu merk ten opzichte van Wigo4it: de politieke context is altijd aanwezig bij gemeenten en dat remt innovatie.

Bij WoningNet is dat niet zo. Zo hebben wij bijvoorbeeld de HuisjeHuisje-app ontwikkeld. HuisjeHuisje is een soort Tinder-app voor woningruil. Hiermee willen corporaties beweging creëren in de vastzittende sociale huurmarkt. Deze app was er nooit gekomen in de gemeentewereld omdat deze niet in lijn is met het beleid van wachtlijsten op inschrijfduur. Corporaties zeggen: wij vinden het belangrijk dat mensen een stap kunnen maken en dat er beweging komt in de markt. We geloven erin en we gaan het doen.

Een ander voorbeeld van een politiek gedreven context: In Amsterdam wordt de loting voor een huurwoning afgeschaft. Erg jammer. Mensen die onderaan de lijst staan, krijgen via de loting echt een sprankje hoop op een woning. De gemeente gaat dit nu afschaffen, want met loting is de kans aanwezig dat een woning aan iemand wordt toebedeeld die er eigenlijk geen recht op heeft omdat deze lager (korter) op wachtlijst staat. Innovatie wordt hiermee geremd.

Een publiek-private setting spreekt mij dan ook zeer aan. Ik vind het leuk om te ondernemen voor een maatschappelijk vraagstuk. Ik ben niet voor niets begonnen in overheid. Ik heb daar altijd met veel plezier gewerkt. Met WoningNet hebben we een heldere visie: we willen een passend huis voor iedereen. Dat is waaraan we willen bijdragen. Het motiveert enorm wanneer we met technologie kunnen bijdragen de woningmarkt los te krijgen.

Van algemeen directeur van gemeente-instellingen naar de rol van algemeen directeur in een meer ondernemende setting. Wat zie je nog meer aan andere elementen?
Je kunt letterlijk ondernemen. Nieuwe kansen opzoeken. Ik ben veel meer continu bezig om te kijken wat er in de markt gebeurt en waar kansen liggen. Hoe kunnen wij de corporaties met nieuwe producten/diensten bedienen. Kansen zien en pakken, erop afstappen, naar buiten gaan, op zoek naar de ultieme klantbeleving. Ik ben daar altijd op gericht. Wanneer ik bijvoorbeeld in een hotel of restaurant ben, kijk ik goed hoe dat daar gaat. Marketing en sales zijn in dat opzicht echt nieuw voor mij. Hoe je dat op goede manier doet, hoe bewerk je de markt etc. Deze ‘nieuwigheid’, nieuwe dingen leren maken mij energiek.

It’s a job to find a job. Heb je er gedurende je loopbaan werk van gemaakt of is het komen aanwaaien?
Als ik terugkijk, lijkt het alsof het is komen aanwaaien. Maar als je het goed analyseert, is het altijd een gevolg van de acties die je hebt ondernomen. Bij de Belastingdienst wilde ik manager worden, maar was nog niet klaar voor die positie. Ik wist dat ik iets moest doen om daar te komen en heb daarom een opleiding doorlopen om op dat niveau te geraken. Een ander voorbeeld. Ik ben altijd heel erg met mijn netwerk bezig geweest. Via je netwerk kom je vaak in een volgende baan.

Bij de Belastingdienst zat ik in een strategic learning group. Ik raakte toen in gesprek met een van de directeuren. Deze raakte mij door wat hij zei: “Er zijn altijd tegenstrijdige belangen, maar als je iets voor elkaar wilt krijgen, dan kun je dat gewoon regelen.” Ik dacht: hij heeft gelijk ook. Dezelfde avond heb ik hem een e-mail gestuurd: “Wil je mijn coach worden?” Dat deed hij. Anderhalf jaar later belde hij mij op: “Wil je business unit manager bij mij worden bij de Gemeente Amsterdam?”

Nog een voorbeeld. Ik wist: IT, dat is het gewoon. Daar moet ik iets mee. Bij de Gemeente Amsterdam was ik leidinggevende van het SSC. Ik nam mij voor alle processen te automatiseren. Drie jaar heb ik geploeterd en het voor elkaar gekregen. Echt een super-innovatie. De directie vroeg mij om in de stuurgroep ICT te komen. Vervolgens werd ik gevraagd voor de positie van directeur van Wigo4it.De keerzijde is dat ik tijdens mijn periode bij Wigo4it mijn netwerk te eenzijdig heb onderhouden. Lui ben geweest. In de periode tussen Wigo4it en WoningNet heb ik dat gemerkt. Je wilt mensen benaderen die je lang niet hebt gesproken. Hoe pak je dat weer op? Een aantal reageerde positief op mijn bijpraat-verzoek, van een aantal heb ik geen reactie gekregen. Dat maakte mij weer bewust dat je altijd in je netwerk moet blijven investeren, en ook buiten de gewone paden treden. Je netwerk behouden en onderhouden maakt je ook een leuker mens en dat is goud waard. Ook wanneer mensen jou benaderen, moet je reageren en helpen. Dit zijn lessons learned. Ik zie iedere dag hoeveel waarde dit heeft.

Wordt ieder bedrijf een IT/data-driven bedrijf?
Ja, dat is zeker. Het reguliere budget wordt een IT-budget. Dat is zo klaar als een klontje. Je ziet hoe ongelooflijk snel technologische ontwikkelingen gaan en hoe disruptief deze kunnen zijn. Technologie gaat de wereld bepalen, dat zie je goed bij bijvoorbeeld Google, Amazon en Apple. Die zijn zo groot en zo omvangrijk. Zij begeven zich op markten die helemaal niet bij hun initiële organisatie passen. Google (zoekmachine) gaat auto’s maken. Amazon (boeken), begeeft zich op de transportmarkt. Er zijn geen beperkingen. De wereld is zo aan het veranderen.

Wat zijn je tips voor bedrijven en organisaties die hun dienstverlening meer moeten vermarkten, waar de invloed van IT aanzienlijk is (nieuwe toetreders etc.)?
Denk voorbij je eigen business model. Buiten je box. Wat is onze positie, waar zit onze kracht, zijn er andere manieren met een ander business model? Een ding weet je zeker. Vroeg of laat komt er een disruptor in de markt. Het beste product hebben, betekent namelijk niet dat je je markt houdt. Met WoningNet zijn we nu marktleider. Als we denken dat we het daarmee redden, zijn we binnen paar jaar out of business. Wij moeten nu al denken wat de volgende stap zal zijn. Hoe gebruik te maken van data en artificial intelligence? Hoe IOT in te zetten? Hoe zorgen we dat de corporaties maximaal bediend worden. En niet alleen bij woonruimteverdeling. Zoek naar een unieke positie. We hebben veel kennis van de woningcorporatiemarkt, huurmarkt, IT en vernieuwing. Nieuwe business modellen liggen in het samenvoegen van deze kennis.

En dat maakt deze rol zo boeiend! Veel kansen komen voorbij. Een start-up met Mitros bijvoorbeeld voor een digitale corporatie. Je moet experimenteren en actief blijven, ook al weet je niet wat het eindresultaat zal zijn.

Wat verwacht je van komend jaar?
2018 staat voor WoningNet in het teken van een grote transitie naar een nieuwe applicatie. We werken vanaf 2019 volledig in de Cloud. Een enorme stap voorwaarts. De implementatie ervan bij 150 corporaties is groots. We kunnen echter niet blijven wachten tot we daarmee klaar zijn. We zullen ook in 2018 meer naar buiten gericht zijn, gericht op klant. Experimenteren met data. Vernieuwen, experimenteren en verbeteren. Daar gaat het om.

En 2018 voor jezelf?
Ik wil groeien in het ondernemen. En ik wil onderzoeken hoe ik mijn kennis van IT-transities nog meer in kan zetten. Anderen helpen met dingen die je zelf hebt geleerd en hen een stuk je verder brengen.

 

schaekel&partners

Maliebaan 24-26
3581 CP Utrecht
tel: 030 - 8783640
info@schaekel.nl
KVK 56779399
IBAN NL63ABNA0623100266
BTW NL852298626B01

fotografie door Judith Cappon | webdesign door 11M